Sanofi Consumer Healthcare
  • slide 1
false
10
10
fade
5
1
  • slide 1
false
10
10
fade
8
1

Advies


  • Volg je enthousiast een dieet?
  • Ben je zwanger?
  • Wil je een regelmatige stoelgang bevorderen?

Kun je een of meerdere van deze vragen met ja beantwoorden, dan kan inname van extra vezels, bijvoorbeeld psylliumvezels, je helpen. Want het volgen van een dieet, een zwangerschap, het gebruik van medicatie, vakantie of stress kunnen er allemaal toe leiden dat  je je stoelgang wilt stimuleren.

In eerste instantie geldt het advies om meer vezelrijke voedingsmiddelen te gebruiken. Daarnaast zijn er voedingssupplementen die je kunnen ondersteunen bij de inname van extra vezels.

Tips om de stoelgang te stimuleren:

Eet voldoende vezels
Vezels zijn erg belangrijk voor een natuurlijke en regelmatige stoelgang. Ze zorgen er voor dat er voldoende vocht in de darmen is. Gemiddeld krijgt een Nederlander ongeveer 20 gram vezels per dag binnen. Voor een regelmatige en natuurlijke stoelgang is de aanbeveling om 30 á 40 gram vezels per dag te eten. Indien je niet voldoende vezels binnen krijgt kun je je dagelijkse portie vezels aanvullen met een  voedingssupplement zoals Colon Clean.

Je kunt zelf meer vezels toevoegen aan je dagelijkse maaltijden. Dit doe je door:

  • volkorenbrood of roggebrood te eten in plaats van wit brood of bruin brood
  • extra gebruik te maken van zemelen of ontbijtgranen zoals havermout of muesli, 
  • meer (blad)groente, peulvruchten en fruit te eten, bijvoorbeeld als tussendoortje
  • zilvervliesrijst te gebruiken in plaats van witte rijst
  • volkorenpasta te gebruiken in plaats van witte pasta


Voldoende drinken
Voor een regelmatige stoelgang is het belangrijk dat je voldoende drinkt. Het advies voor volwassenen is minimaal 1,5 liter vocht per dag of 30 ml per kilo lichaamsgewicht. Voor een regelmatige stoelgang is het gewenst om 2 liter vocht per dag te drinken. Drink bij voorkeur water of kruidenthee. Vocht zorgt ervoor dat je ontlasting soepel blijft. Tip: zet van te voren de benodigde hoeveelheid klaar in kleine waterflesjes.

Veel bewegen
Lichaamsbeweging heeft een positief effect op de stoelgang, het stimuleert namelijk de beweging van de darmen. Zorg dus dat je per dag minimaal 30 minuten beweging krijgt. Dit kan door te sporten maar ook huishoudelijk werk, boodschappen doen en de hond uitlaten behoren tot het in beweging zijn.

Regelmatig eet- en leefpatroon
Regelmaat is belangrijk voor een goede werking van je darmen. Probeer daarom zo veel mogelijk regelmaat in je eet- en leefpatroon aan te brengen. Zorg voor 3 hoofdmaaltijden per dag en neem voldoende tijd voor een goed ontbijt.

Aandrang niet negeren
Negeer de aandrang om naar het toilet te gaan niet, ook niet als het een lichte aandrang is. Zorg ervoor dat je ontspannen op het toilet zit en neem er voldoende tijd voor.

Stress vermijden
De darmen reageren op spanningen en stress. Je weerstand en je welbevinden zijn gebaat bij een gezonde portie spanning. Probeer teveel spanning in goede banen te leiden.

Colon Clean


Voor een natuurlijke stoelgang

  • Bevordert een regelmatige stoelgang
  • Helpt ontlasting zachter maken
  • Is goed voor de darmpassage

  • slide 1
false
10
10
fade
8
1
Copyright © Sanofi 2017. Alle rechten voorbehouden. | Webvoorwaarden | Cookies
KOAG-KAG nummer: 52-1112-2190
SANL.CCL.16.06.0304(1)/20170530
Productinformatie op deze website is alleen bedoeld voor inwoners van Nederland.